Sala treningu kulinarnego: podczas zajęć kulinarnych uczestnicy nabywają i doskonalą umiejętności planowania i samodzielnego przygotowywania posiłków. Pod okiem i przy pomocy opiekuna podopieczni przygotowują smaczne kanapki oraz proste dania obiadowe, robią sałatki, pieką ciasta, itp. Uczą się obsługi urządzeń i sprzętów AGD. Poznają zasady zdrowego odżywiania się, prawidłowego przechowywania żywności, wyrabiają nawyk sprawdzania terminów przydatności do spożycia produktów i gotowych wyrobów, uczą się korzystania z przepisów kulinarnych, dbałości o estetykę podczas jedzenia, dekorowania stołu na co dzień i od święta, posługiwania się sztućcami oraz zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
Sala teatralno-muzyczna: zajęcia odbywające się w tej sali obejmują:
- gry i zabawy przy akompaniamencie instrumentów muzycznych,
- zabawy dźwiękonaśladowcze i zagadki słuchowe,
- śpiew,
- grę na instrumentach muzycznych,
- ćwiczenia recytatorskie,
- ćwiczenia i zabawy pantomimiczne,
- tworzenie teatralnych programów okolicznościowych /montaży słowno-muzycznych, inscenizacji, jasełek itp./
Zajęcia te
wpływają pozytywnie na zwiększenie umiejętności pracy w grupie, walkę z
nieśmiałością
i tremą, rozwijają kreatywność uczestników i rozbudzają ich wyobraźnię.
Zwiększają dbałość o kulturę języka, kultywowanie tradycji, zwyczajów
i obrzędów, uwrażliwiają na sztukę. Dzięki nim uczestnicy biorą udział w przeglądach
twórczości, koncertach i imprezach teatralnych. Odbywają się tam także uroczystości
i spotkania okolicznościowe, w trakcie których prezentowane są efekty pracy
teatralnej.
Stolarnia: ze względu na swoją specyfikę zajęć pracownia skupia głównie męskie grono. Wyposażona jest w profesjonalne sprzęty do obróbki drewna – m.in.: szlifierkę, frezarkę, wyrzynarkę czy wiertarkę. Uczestnicy posługują się nimi pod nadzorem opiekuna i przy zachowaniu zasad BHP wykonując takie prace jak:
- wykonywanie ramek do obrazków,
- wykonywanie przedmiotów z drewna,
- przycinanie listewek,
- czyszczenie papierem ściernym elementów drewnianych,
- wiercenie w drewnie i metalu,
- przybijanie gwoździ,
- malowanie elementów drewnianych/bejca, lakierobejca, lakier bezbarwny,
- wykonywanie ozdób i dekoracji okolicznościowych z drewna i materiałów drewnopodobnych,
- bieżące naprawy z zakresu stolarstwa.
Prowadzone zajęcia mają na celu usprawnianie ruchowe uczestników, poprawę koordynacji wzrokowo- ruchowej oraz poczucia estetyki.
Sala komputerowo-czytelnicza: w tej sali uczestnicy mają możliwość korzystania
z pięciu komputerów wraz z dostępem do Internetu oraz ośrodkowej
biblioteczki. Podczas tych zajęć podopieczni nabywają
i doskonalą umiejętności z zakresu:
- podstawowej obsługi komputera,
- pracy w wybranych programach komputerowych,
- korzystania z zasobu Internetu,
- obsługi urządzeń peryferyjnych tj. drukarki, skanera,
- podstawy poligrafii tj. obsługa kserokopiarki, bindownicy, gilotyny, laminatora,
- ćwiczeń doskonalących płynne czytanie, pisanie i aktywne słuchanie,
- czytania ze zrozumieniem,
- czytania książek i czasopism,
- korzystania z księgozbioru ŚDS i miejscowej biblioteki,
- wdrażania do traktowania książki jako źródła informacji,
- poznawania piękna literatury i sztuki,
- zwrócenia uwagi na wychowawczą rolę książki,
- udziału uczestników w konkursach czytelniczych, literacko-plastycznych,
- wykonywania gazetek ściennych,
- prowadzenia kroniki,
- prowadzenia profilu na portalu społecznościowym.
Dzięki zajęciom uczestnicy kształtują spostrzegawczość, wyobraźnię, sprawność manualną, koncentrację, umiejętność logicznego myślenia, rozwijają refleks oraz umiejętność spędzania czasu wolnego.
Działalność
pracowni ściśle współpracuje z pozostałymi pracowniami, tematyka zajęć
dostosowana
jest do aktualnych potrzeb np. tworzenie zaproszeń, ulotek, gazetki,
wyszukiwanie informacji na zajęcia, aktualizowanie serwisu naszego domu.
Sala krawiecko-hafciarska:
Stosowane elementy terapii zajęciowej w tej pracowni to:
- szycie ręczne,
- szycie maszynowe,
- haft krzyżykowy,
- haft Richelieu,
- przyszywanie guzików,
- szycie na drutach,
- szydełkowanie,
- tkanie gobelinu na ramie,
- krochmalenie, prasowanie,
- wykonywanie ozdób okolicznościowych.
Zajęcia te doskonalą umiejętność planowania i przewidywania oraz wpływają na wzrost poczucia własnej wartości. Uczą spędzania czasu wolnego w sposób twórczy.
Sala plastyczna i witrażu:
W czasie zajęć w pracowni plastycznej i witrażu uczestnicy nabywają umiejętność posługiwania się różnymi technikami plastycznymi takimi jak:
- rysunek /kredki ołówkowe, pastele, olejne, suche, woskowe, węgiel, ołówek, itp./,
- malowanie farbami /plakatowymi, akwarelowymi, akrylowymi, olejnymi, witrażowymi, do szkła/,
- wyklejanie,
- wycinanki,
- wydzieranki,
- decoupage,
- orgiami,
- bibułkarstwo,
- zdobnictwo różnymi materiałami /naturalne, sztuczne/,
- ikebana, itp.
Prace naszych uczestników służą do dekoracji placówki oraz biorą udział w konkursach plastycznych.
Zajęcia w pracowni plastycznej i witrażu wpływają na poprawę percepcji, skupienia, motoryki małej, wyobraźni oraz twórczego myślenia.
Sala ceramiki:
Celem tej
pracowni jest kształtowanie zdolności manualnych uczestników zajęć, ich wyobraźni
przestrzennej, a także poznawanie nowych form dekoracji otoczenia oraz kreatywnego
spędzania czasu wolnego. Pracownia ta specjalizuje
się w wyrobach z gliny, powstają w niej różnego rodzaju figurki /anioły,
baranki, choinki, kominki, ozdoby świąteczne, itp./, płaskorzeźby oraz naczynia
użytkowe / kubki, miski, flakony, patery, świeczniki, itp./, które są wypalane
w piecu i szkliwione. Najczęściej wykonuje się
tu następujące czynności:
- odlewanie przedmiotów z masy lejnej,
- modelowanie ręczne (praca z użyciem wałków glinianych),
- budowanie z płatów gliny różnych przedmiotów,
- modelowanie na kole garncarskim,
- sporządzanie form gipsowych,
- zdobienie przedmiotów z uwzględnieniem różnych technik,
- wypalanie surowych przedmiotów,
Sala rehabilitacji:
Sala ta wyposażona jest w liczne
przyrządy i przybory oraz sprzęt rehabilitacyjny i sportowy przy pomocy,
których nasi podopieczni usprawniają swoją kondycję oraz sprawność fizyczną.
Ćwiczenia dobierane
są indywidualnie do potrzeb i możliwości uczestnika według Indywidualnych
Planów Wspierająco-Aktywizujących. Prowadzona jest tutaj:
- gimnastyka,
- ćwiczenia indywidualne czynno-bierne, czynne, z przyborami i na przyrządach,
- ćwiczenia koordynacyjne, równoważne, rozciągające, oddechowe, relaksacyjne,
- ćwiczenia i zabawy przy muzyce,
- gry i zabawy ruchowe,
- tory przeszkód,
- siłownia /wzmacnianie siły i masy mięśniowej/,
- masaż
- aerobik, taniec.
Celem podejmowanych działań jest zapobieganie powstawaniu nowych schorzeń, dbałość o właściwy rozwój fizyczny, doskonalenie kondycji i głównych cech motorycznych, rozwijanie wydolności fizycznej oraz profilaktyka otyłości. Aktywność fizyczna wpływa na lepsze samopoczucie uczestników oraz łatwość radzenia sobie z napięciem emocjonalnym i stresem.
Pokój psychologa/pielęgniarki
Ponadto do dyspozycji uczestników posiadamy pokój psychologa
i pielęgniarki. Zajęcia prowadzone
przez psychologa odbywają się najczęściej indywidualnie, ale także w grupkach
do 3-4 osób.
W czasie zajęć prowadzonych przez psychologa są realizowane następujące cele:
- ograniczenie zachowań agresywnych,
- składanie odpowiedzialnych, przemyślanych obietnic,
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się,
- poznawanie
zasad poprawnej komunikacji, barier istniejących w komunikacji międzyludzkiej
oraz sposobów ich przełamywania, - kształtowanie postawy otwartej na świat i innych ludzi ułatwiające rozwiązywanie konfliktów,
- uświadamianie sposobów postępowania, które łagodzą skutki stresu.
Uczestnicy mają również zapewnioną opiekę pielęgniarską, która obejmuje:
- czuwanie nad zdrowiem i bezpieczeństwem uczestników podczas pobytu w ośrodku,
- pomoc przy przestrzeganiu wizyt lekarskich, zakupie leków,
- prowadzenie treningu dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny – ma na celu utrwalenie odpowiednich nawyków i umiejętności dotyczących higieny osobistej oraz uświadomienie potrzeby dbania o higienę oraz estetyczny wygląd.
Opieka pielęgniarska obejmuje świadczenie usług medycznych typu : pomiary ciśnienia tętniczego, wagi, wzrostu, pierwszą pomoc, edukację zdrowotną, wizyty u lekarzy, współpracę z rodziną, rozwijanie umiejętności troszczenia się o bezpieczeństwo własne i kolegów.